-
صفحه ۲۶۸
چهارشنبه 26 مردادماه سال 1390 23:46
454 پایان جواهر اسرار آمیز است: در دست یک یهودی سرگردان می افتد. "او یک یهودی این دنیایی نبود و لباسهایش برای ما بسیار عجیب به نظر می آمد."(پ200) این یهودی عجیب و غریب تنها می تواند Ahasuerus باشد که رهایی بخش واقعی را قبول نکرد و هم اکنون مثل سابق تصویرش را می دزدد. قضیه Ahasuerus ، یک افسانه قدیمی مسیحی...
-
صفحه ۲۶۷
چهارشنبه 26 مردادماه سال 1390 09:13
451 آگاهی، به روشنی این نماد جدید را به شدت ناخوشایند یافت. در نتیجه پادشاه به روستاییان پیشنهاد کرد که جواهر را نزد کاهنان ببرند. اما به ندرت هیفیل هوفال(کاهن اعظم) نگاهی اجمالی به تمثیل انداخت نسبت به آنکه از روی نفرت بر خود لرزید، و با عبور دادن دستانش از پیشانی گویا که می خواهد ضربه ای را دفع کند، فریاد زد:...
-
صفحات ۲۶۵ و ۲۶۶
سهشنبه 25 مردادماه سال 1390 02:10
447 این ترکیب طبیعی متضادهای روانشناختی در اشعیاء یافت می شود، آنجاییکه به ما گفته می شود که یک باکره باردار خواهد شد و پسری را حمل خواهد کرد، که امانوئل خوانده خواهد شد(7:14). امانوئل(نماد رهایی بخش) مشخصا به معنای "خدای با ما" می باشد یعنی وحدت با دینامیس نهفته ناخودآگاه. عباراتی که همینجا می آید نشان می...
-
صفحه 264
یکشنبه 23 مردادماه سال 1390 23:18
445 با تولد نماد، سرکوب لیبیدو به ناخودآگاه متوقف می شود. سرکوب به پیشرفت تبدیل می شود، انسداد از نو شروع به جریان می کند، و طعمه شکاف عمیق مادرانه شکسته می شود. وقتی که کول قدیمی در Barlach's Der tote Tag می گوید آنکس که تمثیلات خواب آلود را بیدار می کند قهرمانی خواهد بود، مادر پاسخ می دهد: "او اول باید مادرش را...
-
صفحه ۲۶۳
شنبه 22 مردادماه سال 1390 23:29
444 از طریق انجام رهایی، آنچه سابقه بیروح و مرده بود به زندگی می آید؛ به عبارت روانشناختی، عملکردهایی که معطل و بی ثمر مانده اند، و استفاده نشده، سرکوب شده، تنزل داده شده، تحقیر شده و ...بوده اند به ناگاه منفجر شده و آغاز به حیات می کنند. دقیقا کم ارزشترین عملکرد است که ادامه زندگی را ممکن می سازد، که توسط عملکرد...
-
صفحه ۲۶۲
جمعه 21 مردادماه سال 1390 23:23
441 ظهور منجی نمایانگر وحدت متضادهاست: گرگ نیز با بره زندگی می کند، و پلنگ و بزغاله کنار هم می خوابند؛ و گوساله و بچه شیر و حیوانات پروار با یکدیگر؛ و فرزندی کوچک به دنبالشان می رود. و شیرها و خرسها تغذیه می کنند؛ نوزادانشان با یکدیگر می خوابند و شیر مثل گاو کاه می خورند. و کودک مکنده با سوراخ افعی بازی خواهد کرد و...
-
صفحه ۲۶۱
چهارشنبه 19 مردادماه سال 1390 23:34
438 این سرود مذهبی به بحث سابق ما مربوط می شود. کاملا در حفظ طبیعت عقلانی موجودات اپیمتئینی است که همان کشیشان که این سرود مذهبی را می خوانند باید روح جدید زندگی، یعنی نماد تازه را رد نمایند.عقل باید همواره به دنبال راه حلی عقلانی، سازگار و منطقی باشد که یقینا در همه حالات نرمال به حد کافی توجیه پذیر است اما وقتی به...
-
صفحات ۲۵۸ الی ۲۶۰
سهشنبه 18 مردادماه سال 1390 23:50
433 نامعقول خواهد بود که در نظر بگیریم که چنین ایده های جسورانه ای مانند این و نیز عبارات میستر اکهارت چیزی بجز تخیلات گمان آگاه نباشد. چنین تفکراتی همواره پدیده های تاریخی عمیقا مهمی هستند که همپای وقایع جاری روان جمعی زاده شده اند. مادون آستانه خودآگاه، هزارانعدد از انواع بی نام با تفکرات و احساسات مشابه پشت سرشان...
-
صفحات ۲۵۵ الی ۲۵۷
دوشنبه 17 مردادماه سال 1390 23:09
429 از این عبارات در می یابیم که اکهارت میان خدا و الوهیت تفاوت قائل می شود. الوهیت همه چیز است، که نه خود را می شناسد و نه مالکیت دارد، حال آنکه خدا عملکردی از روح است، درست همانطور که روح عملکردی از الوهیت است. الوهیت قدرت خلاقی است که آشکارا در همه جا نفوذ می کند یا به عبارت روانشناختی، غریزه خلاق خود تولیدی است که...
-
صفحات ۲۵۲ الی ۲۵۴
دوشنبه 17 مردادماه سال 1390 00:00
426 اکهارت در اینجا بی پرده بیان می دارد که خدا به روح وابسته است. این جمله اخیر را به سادگی می توان در پرتو تأملات قبلی مان فهمید. اندام ادراک یعنی روح، محتویات ناخودآگاه را در می یابد و به عنوان عملکرد خلاق به دینامیس آن در قالب یک نماد زایش می کند.(پ162) روح تمثیلاتی را به دنیا می آورد که از دیدگاه عقلانی آگاه بی...
-
صفحات ۲۵۰و۲۵۱
شنبه 15 مردادماه سال 1390 23:02
423 هدف ادیان بزرگ در دستور "نه مربوط به این دنیا" بیان شده است و این امر به طورضمنی بر حرکت درونی لیبیدو به ناخودآگاه دلالت می کند. بازپس گیری و درونگرایی آن در ناخودآگاه تمرکزی از لیبیدو ایجاد می کند که به عنوان "گنجینه" مانند موارد تمثیلات "مرواید گران قیمت" و "گنجینه در...
-
صفحه ۲۴۹
جمعه 14 مردادماه سال 1390 23:56
422 در اینجا باید از خود بپرسیم، که این احساس "شادمان"، این وجد عشق از کجا می آید؟ در این حالت شبه برهمنی ananda با ارزش والایی که در ناخودآگاه وجود دارد، افتی در پتانسیل آگاه وجود دارد، ناخودآگاه تبدیل به عامل تعیین کننده می گردد و ایگو تقریبا به شکل کامل ناپدید می گردد. این حالتی است که قویا یادآور آنچه...
-
صفحات۲۴۷(ادامه) و ۲۴۸
پنجشنبه 13 مردادماه سال 1390 23:53
420 به حکم این تحول تاریخی ایده روح، روانشناسی تحلیلی با این دیدگاه که روح با تمامیت عملکردهای فراروانی همزمانی نمی کند مخالفت می ورزد. از یک طرف ما روح را به عنوان رابطه با ناخودآگاه تعریف می کنیم و از طرف دیگر به عنوان تجسم محتویات ناخودآگاه. از دیدگاه متمدانانه، رقت انگیز است که تجسمات محتویات ناخودآگاه هنوز وجود...
-
صفحه ۲۴۷(پاراگراف۴۱۹)
چهارشنبه 12 مردادماه سال 1390 23:59
419 از منظر تاریخی روح، آن مفهوم تراش خورده و بسیار تفسیر شده، به محتوایی روانشناختی اشاره می کند که باید دارای خودگردانی خاصی در محدوده آگاهی باشد. اگر این امر اینچنین نمی بود، انسان هیچگاه ایده نسبت دادن یک موجود مستقل به روح به سرش نمی زد، گویا امری است که از لحاط آبجکتیو قابل درک است. باید محتوایی باشد که در آن...
-
صفحات ۲۴۵ و ۲۴۶
سهشنبه 11 مردادماه سال 1390 23:30
410 سوالی که هم اکنون پیش روی ماست توجه ما را به بزرگترین متفکر آن دوران، میستر اکهارت جلب می کند. دقیقا همان گونه که نشانه های گرایشی جدید در جوانمردی پیداست، بنابراین در اکهارت با ایده های جدید مواجهیم، ایده هایی که دارای همان گرایش فراروانی هستند که دانته را مجبور نمود از تمثیل بیترایس برای درون دنیای زیرین...
-
صفحات ۲۴۳و۲۴۴
دوشنبه 10 مردادماه سال 1390 23:17
410 سوالی که هم اکنون پیش روی ماست توجه ما را به بزرگترین متفکر آن دوران، میستر اکهارت جلب می کند. دقیقا همان گونه که نشانه های گرایشی جدید در جوانمردی پیداست، بنابراین در اکهارت با ایده های جدید مواجهیم، ایده هایی که دارای همان گرایش فراروانی هستند که دانته را مجبور نمود از تمثیل بیترایس برای درون دنیای زیرین...
-
صفحه ۲۴۱
یکشنبه 9 مردادماه سال 1390 23:09
نسبیت مفهوم خدا در نظر میستر اکهارت(1) 407 فرایند تبدیل که هرماس آن را تجربه نمود، نمایانگر مقیاس کوچکی است که در مقیاسی بزرگ در روانشناسی قرون وسطی اولیه شکل گرفت: الهامی جدید از زن و توسعه نماد زنانه جام. هرماس رودا را در روشنایی جدیدی دید و از این رو لیبیدویی که خود را آزاد نمود، خود را تحت دستان او به انجام تکلیف...
-
صفحات ۲۳۹و۲۴۰
شنبه 8 مردادماه سال 1390 23:42
403 زدودن شناخت و تجربه آگاه منتج از چنین حالتی به معنای اختلالی قابل توجه در توان تطبیق است و این امر منجر به مقیاسهایی می شود که به سنگینی به پای انسان بسته شده اند، انسانی که از زمان سابق به علت بی دفاعی و ناتوانی طبیعی اش درباره جوانی اش، ناقص گردیده است. اما ضمنا باعث ایجاد پستی خطرناکی در قلمرو افکت می گردد،...
-
صفحه ۲۳۸
جمعه 7 مردادماه سال 1390 23:07
402 هم اکنون بیاییم رئوس اصلی این بحث نسبتا طولانی را مرور کنیم و ببینیم که چه بینشهایی دریافت نموده ایم. بحث را با رویای هرماس آغاز کردیم که در آن برجی را دید که در حال ساخته شدن بود. پیرزن، که در ابتدا خود را کلیسا نمایانده بود، در آن زمان توضیح می دهد که آن ساختمان نماد کلیساست. در نتیجه اهمیت آن به برج منتقل می...
-
صفحات ۲۳۶ و ۲۳۷
پنجشنبه 6 مردادماه سال 1390 23:14
399 در نتیجه مسیحیت رسمی عناصری گنوستیک را جذب نمود که خود را در قالب پرستش زن نشان دادند و در پرستش مریم جایی شدید برایشان ایجاد نمود. به عنوان مثالی از این فرایند جذب(1)، Litany of Loreto را ا زمیان گنجینه موارد مشابهی از آن انتخاب نموده ام. جذب این عناصر به نماد مسیحی باعث آسیب به جوانه فرهنگ فراروانی انسان شد؛...
-
صفحه ۲۳۵
چهارشنبه 5 مردادماه سال 1390 23:14
397 این تفسیر از ظرف با دیدگاه باستانی مصری که همه چیز از آب اولیه، نو یا نات، به وجود آمده است که آن را با نیل یا اقیانوس هم یکی می دانسته اند. نو، با سه نقطه نوشته می شود، سه نشانه آب و نشانه برای آسمان. در سرودی خطاب به Ptah-Tenen آمده است: "تولید کننده دانه، که از او در نام خودش Nu کهنسال می آید، که توده آبی...
-
صفحات 233 و 234
سهشنبه 4 مردادماه سال 1390 23:09
394 در نتیجه تفسیر vas به رحم ممکن است که امری یقینی دانسته شود در آنجاییکه سنت آمبروس در تأیید سنت آگوستین می گوید: "او ظرف خویش را نه از زمین بلکه از آسمان گرفت، که از آن نزول کرد تا معبد شرم را تقدیس کند."(پاورقی 135کتاب) انتخاب [کلمه ای یونانی](ظرف) درباره پدران یونانی نادر نیست. در اینجا نیز احتمالا...
-
صفحات ۲۳۱ و ۲۳۲
دوشنبه 3 مردادماه سال 1390 23:09
390 وقتی هرماس سمت چپ او قرار گرفت و همانطور که می گوید قدری غمگین بود، آن بانو به او صحنه ای را نشان می دهد که از جلوی چشمانش می گذرد. او مشاهده می کند که آن جوانان چگونه برج قدرتمندی را با کمک ده هزار نفر دیگر می سازند که سنگهای آن بدون هیچ درزی در کنار هم قرار می گیرند. این برج بدون درز که استحکام تخریب ناشدنی...
-
صفحات ۲۲۸ الی ۲۳۰
یکشنبه 2 مردادماه سال 1390 23:13
387 هرماس از طریق درونکاوی وجود حقیقی تمایل جنسی خود، قادر گردید وجود این واقعیت متافیزیکی را بپذیرد. لیبیدوی نفسانی که سابقا بر آبجکت ملموس چسبیده بود، هم اینک به روح-تصویر او داده شده بود و با این واقعیت که آبجکت منحصرا برای خودش آن را ادعا کرده بود. در نتیجه روح او می توانست به تأثیر خوب اعتراض کند و خواسته هایش را...
-
صفحات ۲۲۶ و ۲۲۷
شنبه 1 مردادماه سال 1390 23:02
383 رفت و آمدهای بی هدف و تنها همانطور که می دانیم مسیر را برای رویاهای روزانه و خیالهای خام باز می کنند. محتملا هرماس در راه خود به کومه به آن بانو فکر می کرد؛ اما وقتی که با آن طرف شد تخیلات جنسی سرکوب شده لیبیدوی او را به تدریج به ناخودآگاه فرو برد. بر اثر این کاهش شدت آگاهی، خواب بر او غلبه کرد و وارد حالتی از...
-
صفحات 2۲۲الی225
جمعه 31 تیرماه سال 1390 23:01
(ادامه پاراگراف377) ابیات 27-22 و 33-29 نیز به این مطلب گریز می زند: این انسان که از پست ترین ورطه خطرناک از همه جهان، تا بدینجا وجود های روحانی را دیده است، هم اکنون ظرافت تو در خواست می کند، پس تو به او قدرت اعطا خواهی نمود اینکه با چشمانش می تواند او را به تعالی رساند حتی بلند تر به سوی نهایت بردگی . ... من....به...
-
صفحات ۲۲۰و۲۲۱
پنجشنبه 30 تیرماه سال 1390 23:03
373 در مورد آمفورتاس و وجود نیزه و علت غایی، اگر صرفا مسأله جنسی دانسته شود، گرفتار تناقضی حل ناشدنی می گردیم، زیرا امری که آسیب می رساند همانی است که شفا می بخشد. چنین تناقضی تنها وقتی انسان امور متقابل را در سطحی بالاتر یکی می بیند صحیح و مجاز است، آن هنگام که انسان در می یابد که این مسأله ای از سنخ تمایلات جنسی...
-
صفحات ۲۱۷ الی ۲۱۹
چهارشنبه 29 تیرماه سال 1390 23:15
366 مطابق مفاهیم اساسی تائوییسم، تائو به یک جفت متضاد اساسی تقسیم می گردد، یانگ و یین. یانگ بر گرمی، نور، مردانگی دلالت می کند و یین بر سردی، تاریوکی، زنانگی. یانگ آسمان و یین زمین است. از نیروی یانگ، شن(1) پدیدار می شود، که بخش الهی روح انسانی است و از نیروی یین، کوی(2) پدید می آید که بخش دنیایی است. انسان، به حکم...
-
صفحات ۲۱۴الی۲۱۶
سهشنبه 28 تیرماه سال 1390 23:12
نماد وحدت بخش در فلسفه چین 358 ایده راه میانه در بین متضادها در چین هم یافت می شود، در قالب تائو. مفهوم تائو معمولا با نام لائوتسه فیلسوف متولد 604 ق.م تداعی می شود. اما این مفهوم قدیمی تر از فلسفه لائوتسه است. بسیار مرتبط است با دین سنتی تائوییسم، "راه آسمان"، مفهومی که با رتای وردیک(1) متناظر است. معانی...
-
صفحات ۲۱۲ و ۲۱۳
دوشنبه 27 تیرماه سال 1390 23:13
355 گمان می کنم برای نشان دادن آنکه مفهوم رتا نماد لیبیدو مثل خورشید، باد و غیره است نیازی به مثالهای بیشتر نباشد. تنها با این تفاوت که رتا ملموسیت کمتری دارد و دربردارنده عنصر انتزاعی جهت و عملکرد ثابت است، یعنی ایده مسیر یا فرایند از پیش تعیین شده یا منظم است. در نتیجه نوعی نماد لیبیدویی فیلسوفانه است که مستقیما می...