ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

صفحه 377

 

625 آرکه تایپ قاعده رمزی نمادینی است که همواره زمانی که هیچ ایده هشیاری وجود نداشته باشد یا زمانی که از ابراز ایده های هشیار بر اثر دلایل درونی یا خارجی ممانعت شده باشد آغاز به فعالیت می کند. محتویات ناهشیار جمعی خود را در هشیار به صورت ترجیحات قابل توجه و روشهای مشخص نگاه به امور نشان می دهند. فرد به این دیدگاه ها و رویکردهای ذهنی به شکل عمومی به گونه ای که توسط آبجکت تعیین شود ملاحظه می شود – به شکل ناصحیح زیرا در ساختار ناهشیار روان دارای منبع خویش می باشند و صرفا توسط تأثیر آبجکت آزاد می شوند. آنها از تأثیر آبجکت قویتر هستند، ارزش روانی آنها بیشتر است، چرا که خود را ما فوق؟ همه تأثیرات قرار می دهد. از این رو، همانگونه که برای درونگرا این امر که آبجکت بایستی همواره عامل تعیین کننده باشد، قابل فهم به نظر نمی رسد، این امر به صورت معمایی برای برونگرا باقی می ماند که چگونه دیدگاهی ذهنی می تواند بر وضعیت عینی ارشدیت داشته باشد. او ناگزیر به این نتیجه گیری می رسد که شخص درونگرا یا خودپرستی خودشیفته است یا متعصبی دیوانه. امروزه او به پناه دادن به عقده قدرتی ناهشیار متهم می شود. شخص درونگرا یقینا خودش را در معرض این سوء ظن ها قرار می دهد زیرا شیوه ابراز مثبت و بسیار تعمیم دهنده او که به نظر می رسد از هر ایده دیگری از همان ابتدا جلوگیری کند، با همه تعصبات برونگرا همراهی می کند. به علاوه، سختی قضاوت ذهنی او، درحالی که آن را فوق همه داده های عینی قرار می دهد، به خودی خود برای تولید تأثیر خودبینی نشاندار کافی است. درونگرا در حالیکه با این تعصب مواجه می شود همواره در بحث و جدل واقعی شکست می خورد زیرا از فرضیات عمومی بسیار معتبر ناهشیار که قضاوت ذهنی و ادراکات ذهنی اش بر پایه آن استوار است، بسیار ناآگاه است. in the fashionof the times او به جای آنکه آن را در حیطه هشیاری خودش بجوید، در بیرون به دنبال پاسخی می گردد. اگر او نوروتیک بشود، این امر نشانه وحدت نسبتا کامل از ایگو با سلف می باشد؛ اهمیت سلف به حد صفر رسانده می شود، حال آنکه ایگو به حد زیادی تورم یافته است. تمام نیروی عامل ذهنی سازنده دنیا در ایگو تمرکز می یابد، که منجر به تولید عقده قدرتی نامحدود و خودمحوری احمقانه می گردد. هر روانشناسی که عصاره انسان را به انگیزه قدرت ناهشیار تقلیل دهد از این نوع خصلت نشأت می گیرد. بسیاری از لغزشهای نیچه مثلا در چشایی بر اثر این ذهنی گرایی هشیاری ایجاد شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد