ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

صفحه ۱۷۹

 

298        وقتی که زمانش فرا رسید، مایا فرزندش را زیر درخت plaksa به دنیا آورد که تاجش را با حمایت رسانی به زمین خم نمود، از بودیستاوای(1) مجسم، تابشی بی اندازه در میان جهان پخش گردید؛ خدایان و همه طبیعت در تولد شرکت یافت. در پای او نیلوفری پا گرفت و در حالی که در نیلوفر ایستاده بود، دنیا را ورانداز می کرد. از اینجاست که در نیایش تبت چنین گفته می شود:

ام! به گوهر نیلوفر بنگر(2) و لحظه بازتولد، بودیستوا در زیر درخت منتخب بودی یافت ، در آنجاییکه او بودا – به معنای شخص روش بین – گردید. این تولد دوباره یا نوسازی، ملازم بود با همان پدیده نورانی، یعنی همان امور فوق العاده طبیعت و شبحهای خدایان، مثل تولد.

1.Bodhisttva

2.Om mani padme hum

299        در روایت اسپتلر، گنجینه بی حساب در قلمرو سلطنت اپیمتئوس گم می شود. سلطنتی که در آن تنها آگاهی حکومت می کند و روح تسلطی ندارد. فرشته، در حالیکه از حماقت اپیمتئوس به شدت خشمناک است او را اینچنین ملامت می کند: "مگر تو روح نداشتی که مثل حیوانات زبان بسته و بی شعور از الوهیت شگرف پنهان گشته ای؟"

300        آشکار است که گوهر پاندورا نماد تجدید خداست، خدایی نو، اما این امر در حوزه الهی رخ می دهد، یعنی در ناخودآگاه. آگاه بودن از فرایند غربالگری به درون بخش خودآگاه توسط قانون اپیمتئان که رابطه با جهان را اداره می کند، فهمیده نمی گردند. این امر توسط اسپیتلر در قسمتهای بعدی شرح شده است(پاورقی 24 کتاب) که در آن می بینیم که دنیای ناخودآگاه با رویکرد منطقی خود و رویکردی که به آبجکتها دارد، چگونه از درک اهمیت و ارزش حقیقی آن گوهر ناتوان است. به این دلیل است که آن گوهر مفقود شده است و جبرانی برای این ضایعه وجود ندارد.

301      خدای نوشده نماد رویکردی احیاشده، امکانی برای زندگی دوباره، بازیابی نیرو و سرزندگی است زیرا از جنبه روانشناختی، خدا همواره به معنای والاترین ارزش، بالاترین مجموع لیبیدو، سرشارترین تراکم حیات و انرژی روانشناختی بهینه می باشد. اما در اسپیتلر، رویکرد پرومتئینی، نامناسب بودن خود را دقیقا مانند اپیمتئینی نشان می دهد. هر دو گرایش از یکدیگر تفکیک می گردند: رویکرد اپیمتئینی با جهان، همانگونه که هست، سازگار گشته است اما رویکرد پرومتئینی چنین نیست و بدان سبب مجبور است که برای تجدید حیات کار کند. همچنین رویکرد جدیدی به دنیا ایجاد می کند(که گوهر اعطایی به انسان، نماد آن است) هر چند که این امر درباره اپیمتئوس لطف نمی یابد(1) با اینهمه ما در هدیه پاندورا تلاشی نمادین برای حل مسأله ای که در این کتاب در فصل مربوط به نامه های شیلر مطرح شد می یابیم که عبارتست از مسأله یکی نمودن عملکرد تفکیک شده از غیر آن.

1.find favour

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد