ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

صفحه۴۶

 صفحه46

67        پس esse in anima حقیقتی روانشناختی است و تنها چیزی که نیاز دارد یافتن آن است که آیا آن امر اغلب به صورت موردی(1) رخ می دهد یا در روانشناسی انسانی، عمومی است.  اطلاع داده ای(2)، که "خدا" نامیده می شود و به صورت "بالاترین خوبی" فرموله شده است، همانگونه که خود آن واژه نشان می دهد، برارزش روانی اعلی دلالت می کند. به عبارت دیگر، آن مفهومی است که بر آن اتفاق شده است، یا در حقیقت موهبت شده است، یا بالاترین و عامترین امر مهمی است که در تفکرات و اعمال ما نقشی تعیین کننده دارد. در زبان روانشناسی تحلیلی، مفهوم خدا همزمان با عقده وهمی خاصی رخ می دهد، که متناسب با تعریف پیشین، در خود بر بیشترین حد لیبیدو، یا  انرژی روانی، تأکید می کند. از اینرو مفهوم واقعی خدا از نظر روانشناختی، در انسانهای مختلف، کاملا متفاوت است، همانگونه که عمل دیده می شود. حتی در مفهوم نیز خدا موجود منفرد و ثابتی نیست و هنوز در واقعیت خیلی کمتر است. در نتیجه همانگونه که می دانیم، بالاترین ارزشی که در یک روح انسانی فعال است به گونه های مختلفی قرار دارد. مردمی وجود دارند که "خدایشان شکمشان است"(کتاب مقدس؟؟؟، بخش ، شماره ) و دیگرانی که خدایشان پول، دانش، قدرت، سکس و غیره است. روانشناسی کامل فردی لااقل در ویژگیهای ضروریش، متناسب با تمرکز بخشیدن به بالاترین خوبی تنوع دارد، به گونه ای که یک تئوری روانشناختی که منحصرا بر یک غریزه پایه ای مثل قدرت یا سکس بنا شده باشد، وقتی که درباره یک فرد با جهت گیری متفاوت استعمال شود، نمی تواند بیش از ویژگیهای ثانویه چیزی را توضیح دهد.

1.at once          2.datum

ج – تلاش آبه لارد برای مصالحه

68        بی ربط نیست اگر بپرسیم که چگونه خود اسکولاستیکها تلاش کردند تا نزاع پیرامون امور کلی را بخوابانند و تعادلی میان اضداد نوعی ایجاد کنند که توسط tertium non daturاز هم جدا شده بودند. این تلاش حاصل کارآبله لارد بود، آن مرد ناراضی که از عشق به هیلویس(1) سوخت و بهای دلبستگیش را با از دست دادن مردانگیش پرداخت. هر کس که با زندگی آبله لارد آشنا باشد می داند که چگونه روح او آن تضادها را با شدت تمام در خود جای داد که            آشتی فلسفی دوباره آنان برای او امری حیاتی بود. ده رمسوسات(2)  در کتاب خود(3) شخصیت او را گلچینی از امور مختلف می داند، که همه تئوریهای مقبول درباره امور کلی را به باد انتقاد و انکار می گرفت اما هر آنچه درست و قابل دفاع بود را از آنان وام گرفت.

1.Heloise          2.De Remusat   3.Abelard

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد