ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

صفحات ۲۰۹ الی ۲۱۱

349         تا بدان حدی که آنها نمایانگر تکراری جادویی یا بازانجام وقایع کیهانی باشند، رتا  نیز در مراسمات مذهبی چهره می نماید. از آن رو که رودها در اطاعت رتا  جریان می یابند و سپیده دم قرمز برافروخته می شود، "تحت افسار(پاورقی 82کتاب) رتا" قربانی ای است که روشن شده است؛ در مسیر رتا ، اگنی به پیشگاه خدایان قربانی تقدیم می کند. قربانی کننده می گوید: "رها از جادو، من  خدایان را اعمال می کنم؛ با رتا کارم را می کنم، و تفکرم را شکل ده." با اینکه رتا در وداها به شخصیت نمی گیرند، مطابق برگاین(پاورقی 83کتاب) اشاره ای از وجود مشخص بی شک به او اتصال می یابد. از آنجاکه رتا مسیر رویدادها را اظهار می کرد، "مسیرها رتا وجود دارد" "ارابه رانان رتا"(پاورقی 84)، "کشتی های رتا" و گاهگاهی خدایان در قالبت معادلهایی ظاهر می شوند، مثلا همین عبارت درباره رتای وارونا(1) گفته می شود که آسمان-خداست. میترا نیز که خورشید-خدای باستانی است با رتا وابستگی دارد. درباره اگنی گفته می شود که: "تو وارونا خواهی شد اگر بعد از رتا بکوشی"(پاورقی 85کتاب) خدایان محافظان رتا هستند.(پاورقی 86) در اینجا به ارتباطات مهمی از آنان اشاره می کنیم:  

رتا میتراست، زیرا میترا برهمن است و رتا برهمن است.(پاورقی 87کتاب)  

با دادن گاو ماده به برهمنها، انسان همه جهانه را به دست می آورد، زیرا رتا در آن[گاو] است که وجود دارد، همچنین برهمن و تاپاس[هم در او وجود دارد](پاورقی 88کتاب) 

پراجاپاتی، اولین فرزند رتا نام گرفته است.(پاورقی 89)  

خدایان از قوانین رتا پیروی کردند.(پاورقی 90کتاب)  

آنکه شخص مخفی(اگنی) را می بیند، به نزدیک جریانات رتا کشیده می شود.(پاورقی 91کتاب) 

ای شخص هوشمند رتا، رتا را بشناس! برای جریانات فراوان رتا بور کن(2)(پاورقی 91کتاب)  

1.Varuna

2.bore for rta's many streams 

 

350         منظور از بور کردن پرستش اگنی است برای کسانی که این سرود برایشان از اهمیت برخوردار باشد.(اگنی در اینجا "گاو نر قرمز رتا" خوانده می شود.") در پرستش اگنی، از آتشی که با بور کردن به دست آمده است به عنوان نمادی جادویی از نو-زایش حیات استفاده می شود. بور کردن برای جریانات رتا به وضوح دارای همان معنی است؛ جریانات زندگی دوباره به بالای سطح می آیند، لیبیدو از قیود خود آزاد می شود.(پاورقی 93کتاب) اثری که توسط آتش-بور کردن آیینی و یا تکسرایی سرودهای مذهبی ایجاد می شود را باورمندان، طبیعتا اثر جادویی آبجکت می دانند؛ در واقع "افسونی" از سابجکت است، فزونی ای از احساسات حیاتی است، افزایش و رهایی قدرت زندگی است، تجدید پتانسیل فراروانی است:  

بااینکه او [اگنی] یواشکی حرکت می کند، دعا مستقیما به سوی او می رود. جریانات روان رتا به سوی آنها[عابدان] سرازیر شده است.(پاورقی 94)  

پاورقی 93: رهایی لیبیدو از طریق کار مذهبی به دست می آید. رهایی، لیبیدو را در اختیار آگاه قرار می دهد، که در آن اهلی می گردد. از حالت غریزی و نااهلی به وضعیت قابل دسترس مبدل می شود. عبارت زیر این امر را نشان می دهد: "فرمانروایان، اربابان سخاوتمند، او(اگنی) را توسط قوای خود از اعماق به بیرون تولید کردند، بیرون از شکل گاو نر" ریگ ودا شماره... 

 

351          تجدید احساسات حیاتی، مربوط به حالت انرژی جاری، عموما با چشمه ای قیاس می شود که از منبعش می جوشد، یا ذوب شدن یخ محصور با آهن، زمستان در هنگام بهار یا از میان رفتن دوره طولانی خشکسالی با باران(پاورقی 95کتاب) این عبارت درباره این موضوع می باشد:

گاوهای شیری موموکنان رتا سرریز می شدند، پستانهایشان پر از شیر بود. جریانات، درحالیکه از دور، مرحمت خدایان را التماس می نمودند، با سیلشان وسط صخره را درهم شکاندند.(پاورقی 96کتاب) 

این تصور به روشنی بیانگر حالتی از تنش انرژیک است که عبارت از مسدود نمودن لیبیدو و رها نمودن آن است. رتا در اینجا به عنوان اعطاکننده برکت در قالب "گاوهای شیری موموکنان" و به عنوان منبع اساسی انرژی رها شده ظاهر می شود. 

 

352         تمثیل فوق الذکر باران به عنوان رهایی لیبیدو در عبارت زیر تصدیق می شود:

مه ها به سرعت حرکت می کنند، ابرها طوفان به پا می کنند. هنگامی که او که با شیر رتا باد کرده است به مسیر مستقیم رتا رهنمون می شود، آریامن، میترا و وارونا که در زمین پرسه می زند کیسه چرمی(=ابر) را در رحم امر پایینتر(جهان؟) پر می کنند.(پاورقی 97کتاب) 

آن اگنی است ، با شیر رتا باد کرده است، که مشابه برقی دانسته می شود که از ابرهای متراکم بیرون می جهد که با باران و سنگین هستند. در اینجا دوبار رتا به عنوان منبع حقیقی انرژی ظاهر می شود از آنجاییکه اگنی دوباره زاده شده است همانطور که در Vedic Hymns به روشنی ذکر شد.(پاورقی 98کتاب) 

آنها با فریادها، جریانات رتا را که در زادگاه خدا مخفی بودند، سلام و خوش و بش کردند، در جایگاه ایشان. درآنجا او نوشید وقتی که در رحم آبها اقامت پراکنده گزید.(پاورقی 99کتاب) 

 

353       این امر آنچه را که ما رتا به عنوان منبع لیبیدو گفته ایم را تأیید می نماید که خدا در کجا اقامت می گزیند و از کجا در مراسمات مقدس به ثمر می نشیند. اگنی ظهور مثبت لیبیدوی راکد است؛ به انجام رساننده و اتمام کننده  رتا است، "ارابه ران" اوست؛ او  دو مادیان سرخ یالدار رتا را افسار می زند.(پاورقی 100کتاب) حتی رتا را مانند اسبی با افسار می گیرد.(پاورقی 101کتاب) خدایان را به انسان می آورد، قدرت و برکتشان را؛ آنان حالات روانشناختی معینی را که در آن احساسات و انرژیهای حیاتی با آزادی و لذت بیشتری جریان می یابند را نشان می دهند. نیچه این حالت را در این قسمت شعر به تصویر کشیده است: 

            تو با نیزه های آتشینت

            قلب یخ-پیرامون مرا در هم می شکنی

تا امید بالا پیش می رود

با یورش و خروش به دریا.(پاورقی 102کتاب) 

 

354         نیایش زیر پژواک این موضوع است:

ای کاش که دروازه های الهی، فزاینده های رتا، خویش را باز کنند... تا که خدایان بیرون آیند. ای کاش شب و سپیده دم... مادران جوان رتا با همدیگر بر چمن قربانی بنشینند.(پاورقی 103کتاب)

شباهت با طلوع خورشید به دور از اشتباه است. رتا به عنوان خورشید ظاهر می گردد، چرا که از شب و سپیده دم است که خورشید جوان زاده می شود.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد