ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

ترجمه اثری از یونگ

ترجمه کتاب تیپهای روانشناسی(Psychological Types)

صفحه ۱۲۵

 

202         انسان به وسیله قبول نمودن واقعیت نماد وارد عرصه خدایان شد، وارد واقعیت تفکر شد که انسان را مالک(1) زمین گردانیده است. دلبستگی(2) همانطور که شیلر به درستی آن را درک نمود، حرکتی به عقب توسط لیبیدو به سمت ابتدای خلقت، شیرجه زدن به عمق منبع اولین موجودات است. در خارج این، تصویری از حرکت پیشرونده آغازین، یعنی نماد ایجاد می شود که فشرده ای است از همه عوامل ناخودآگاه آماده به کار باشد – "حالت زنده" آنگونه که شیلر می گوید، و تصویری از خدا، آنگونه که تاریخ نشان می دهد. در نتیجه اتفاقی نیست که او تصویری الهی(Juno Lodovici) را به عنوان پارادایم اتخاذ کرده است.گوته، تصاویر شگفت انگیز(3) پاریس و هلن که بر سه پایه مادران(پاورقی 99 کتاب) شناور است – در یک دست، جفت جوان شده(4)  و در دست دیگر، نماد فرایندی از اتخاذ درونی که دقیقا همانی است که فاست مشتاقانه آن را به عنوان برترین کفاره(5) درونی برای خود طلب می کند. این امر به روشنی در صحنه بعدی نشان داده شده است همانگونه که در ادامه نمایشنامه هم مشهود است. همان طوری که در مثال فاست می توانیم ببینیم، رویت نماد نشانه وجود جریان پیشرونده زندگی است که لیبیدو را به سمت هدفی ثابت(6) و دوردست سوق می دهد – اما هدفی که از این پس به شکل ناخواسته ای در درون او می سوزد تا اینکه زندگیش که مانند شعله ای برافروخته شده است مستقیما به سوی فانوس راهنمای دوردست حرکت می کند. این اهمیت جان افزای ویژه، نماد است و همچنین معنا و ارزش نمادهای مذهبی نیز می باشد. البته من در حال حاضر درباره نمادهایی که مرده اند و توسط قواعد سنت(7) سفت گردیده اند صحبت نمی کنم بلکه درباره نمادهای زنده ای که از ناخودآگاه خلاق انسان زنده بر می خیزد سخن می گویم.

1.lord  

2.devotion      

3.divine                       

4.rejuvenated pair       

5.atonement   

6.still   

7.dogma

203         اهمیت فراوان چنین نمادهایی را تنها کسانی می توانند منکر شوند که در نظرشان، تاریخ جهان با روزگار کنونی شروع شده است. اهمیت نمادها نیاز به توضیح ندارد اما متاسفانه از آنجائیکه روح این دوران خود را برتر از روانشناسی خودش می داند، ضرورت این سخنان آشکار می شود. خلق و خوی موعظه گرایانه(1) و بهداشتی دوران ما باید همواره بداند که مضر است یا مفید، دست است یا غلط. روانشناسی واقعی نمی تواند خود را به چنین سوالاتی مشغول کند. همینکه تشخیص دهد امور چگونه در یکدیگر هستند برایش کافی است.

1.moralistic

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد