انسان متمایل به ایده، ذاتا منطقی است؛ به این دلیل است که وقتی هر کاری گفته یا اجرا شود، او نه می تواند منطق کتاب را بفهمد و نه می تواند آن را تحسین کند. تعادلسازی تیپش او را، همانگونه که ما در ترتولیان می بینیم، شخصی با احساسات شدید می سازد، با وجود آنکه احساساتش هنوز تحت جادوی ایده هایش قرار دارد. در نقطه مقابل، انسانی که منطقی است، در اثر تعادلسازی، به همراه ایده هایش، تحت جادوی آبجکت باقی می ماند.
76 این واکنشها ما را به سایه سار اندیشه آبه لارد وارد می کند. راه حل سخت کوشانه او یکجانبه بود. اگر تضاد میان نومینالیسم و رئالیسم تنها مبحثی منطقی-عقلانی بود، علت اینکه هیچ امری بجز قاعده سازی نهایی تناقض آمیز، ممکن باشد غیر قابل فهم است. اما از آنجائیکه آن امر، کاملا تعارضی روانشناختی بود، یک قاعده سازی منطقی-عقلانی بایستی به تناقض ختم شود:
"بنابراین هم انسان و هم غیر انسان به درستی، گونه(1) خطاب شده اند." بیان منطقی-عقلانی در اصل از فراهم آوردن قاعده میانجی که برای طبیعت واقعی دو گرایش روانشناختی متضاد قابل قبول باشد عاجز است چراکه منحصرا از جهت انتزاعی منتج شده و فاقد همه تشخیصهای واقعیت ذاتی است.
1.Species
77 هر قاعده مندی منطقی-عقلانی، به هر اندازه که ممکن است کامل باشد، از تاثیر آبجکتیو اهمیت و فوریتش تهی می شود. بایستی این کار را بکند تا به هر قاعده مندی ای که هرقدر باشد برسد. اما در آن صورت تنها آن است که گم شده است که در دید شخص برونگرا، مهمترین چیز می نماید- رابطه با اشیاء. در نتیجه هیچ امکانی برای یافتن رضایت، روش میانجیگرانه ای با دنباله کردن این یا آن گرایش وجود ندارد و در عین حال حتی اگر ذهن او می توانست، انسان نمی تواند اینچنین تقسیم شده باقی بماند، برای آنکه شکاف، تنها موضوع فلسفۀ مغایر نیست، بلکه مسأله تکرار شونده هر روزۀ رابطه اش با خود و با جهان است. و به دلیل آنکه این امر اساسا مسأله جاری است، تفکیک نمی تواند با بحثی درباره جدلهای نومینالیست و رئالیست حل شود. برای رفع آن، به دیدگاه سوم و میانجیگرانه ای نیاز است. esse in intellectu فاقد واقعیت ملموس است، esse in re فاقد ذهن است. اما ایده و شیء(1) در ذهن انسان با یکدیگر جمع می شوند، که تعادل میانشان را برقرار می سازد. ایده معادل چه چیز خواهد بود اگر روان، ارزش جاری اش(2) را فراهم نکند؟ اگر روان، قدرت تعیین کننده حس-نظر (3) را از آن دریغ دارد، آن شیء چه ارزشی خواهد داشت؟
1.thing .۳ living value.۲ sense-impression